01 - Birth of a Legend.jpg

1754: De geboorte van een legende


Inschrijving van Johann Adam Birkenstock in het geboorteregister van de kerk in 1754.
Hij was de eerste Birkenstock die schoenmaker werd. Zonder dat hij het wist, stond hij aan de wieg van een familiedynastie en baande hij de weg voor ons wereldmerk.

02 - Footbed.jpg

1896: Het voetbed leert lopen

Ongeveer 120 jaar later opent zijn achterkleinkind, meester-schoenmaker Konrad Birkenstock, twee schoenwinkels in Frankfurt. Hij start met de vervaardiging en verkoop van inlegzolen met een flexibel voetbed.

03 - Increasing Demand.jpg

1925: Een idee verovert de wereld

Door het toenemend succes van zijn inlegzolen zocht Konrad Birkenstock in 1925 naar een grotere productievestiging. In Friedberg/Hessen kocht hij een fabriek met een ruim bedrijfsterrein. Door het steeds groeiende klantenbestand moest de productie met dag- en nachtploegen werken. Het productieprogramma bevatte toen al het legendarische Blaue Fußbett.

04 - An Icon is Born.jpg

1963: Er komt een icoon ter wereld

Het geboortejaar van een revolutionair idee: uit het flexibele Birkenstock-voetbed met kern van kurklatex ontwikkelt Karl Birkenstock zijn eigen slipper. In 1963 brengt hij met Madrid de eerste flexibele slipper met een diep voetbed op de markt. Deze unieke klassieker, die oorspronkelijk gymnastiekslipper genoemd werd en ook nu nog bijna ongewijzigd is, heeft de basis gelegd voor de huidige comfortschoenensector.

05 - Birkenstock Group.jpg

2013: Ontstaan van de Birkenstock Groep

Dit jaar staat in het teken van een van de belangrijkste fasen in de geschiedenis van het bedrijf: vanaf nu is Birkenstock een bedrijvengroep. Het traditionele bedrijf transformeert zich met succes van een los conglomeraat van 38 individuele bedrijven in een groep met drie bedrijfseenheden (productie, verkoop, services). Het bestuur van de groep is in handen van een managementteam, dat voor het eerst niet uit de familiekring komt: Markus Bensberg en Oliver Reichert staan samen aan het hoofd van de activiteiten van de Birkenstock Group – een nieuwigheid in de bijna 240 jaar durende geschiedenis van het bedrijf.

06 - On to New Shores.jpg

2014: Een nieuwe toekomst tegemoet

Birkenstock gaat nog een belangrijke stap verder. Het assortiment wordt uitgebreid en gaat voor het eerst verder dan schoenen en accessoires. De aandacht gaat vooral naar drie nieuwe thema’s: gezond slapen, gezond wonen en gezond werken.

07 - Sleep Systems.jpg

2017: Slaapsystemen

Met de Birkenstock Bed Collection breidt Birkenstock zijn productenaanbod uit met slaapsystemen. Op IMM Cologne stelt het familiebedrijf voor het eerst bedden, lattenbodems en matrassen van topkwaliteit voor. Deze producten zijn het resultaat van een partnerschap met de Oostenrijkse kwaliteitsfabrikant ADA – net als Birkenstock een traditioneel familiebedrijf van ongeveer dezelfde grootte en met een vergelijkbare filosofie.

Birkenstock Natural Skin Care

Met Natural Skin Care lanceert Birkenstock zijn eerste cosmeticalijn. Birkenstock Natural Skin Care staat voor gecertificeerde, natuurlijke cosmetica – vervaardigd uit de beste natuurlijke ingrediënten met bewezen nut en een uitgekiend verpakkingsconcept. Alle producten dragen het kwaliteitslabel BDIH Cosmos Natural, wat betekent dat zij aan zeer strenge testcriteria moeten voldoen. Het kwaliteitsmerk Cosmos is een internationale norm voor natuurcosmetica. Het vertegenwoordigt het grootste certificeringsysteem ter wereld voor natuurlijke en biologische cosmetica. Er zijn alleen ingrediënten toegelaten die afkomstig zijn uit hernieuwbare bronnen en die op een milieuvriendelijke manier worden vervaardigd.